loading...
لاشار نیوز
علیرضا دانش بازدید : 1 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)
زندگی طایفه ای

زندگی عشایری و طایفه ای یک سری مضراتی دارد، مثل اینکه وقتی فردی از طایفه ای دچار اشتباه شده و مرتکب قتلی می شود، در بیشتر مواقع افراد اون طایفه صرف نظر از اینکه تقصیر از سوی کدام طرف درگیر بوده، به دفاع از فرد وابسته به قوم خود پرداخته با عشیره ی دیگر درگیر می شوند و هرکسی را گیر بیاورند (صرف نظر از شرکتش در آن درگیری) اقدام به ضرب و گاهی قتلش می کنند!
اما همین نوع زندگی وقتی توام با ایمان و اعتقاد و تمدن باشد، پتانسلیهای زیادی برای ساختن جامعه ای عاری از فقر و مشکلات دیگر دارد.
در سالهای اخیر با عنایت به بالارفتن سطح سواد و آگاهی مردم و به جهت رشد دینداری و اعتقادات مذهبی و فعالیت علمای دین و ریش سفیدهای فهمیده، برخوردهای نابخردانه خیلی کمتر شده و لازم است جنبه های مثبت این نوع اجتماع، تقویت شود.
یکی از این پتانسیلها، امکان کمک مالی به کسانی است که دچار خسارت و معضل مالی شده یا برای تحصیل فرزندی شدیدا محتاج هزینه اش می شوند و چه بسا به خاطر نداشتن همین هزینه ها، فرزندانشان از تحصیل محروم می شوند که نتیجه نداشتن تحصیلات مشکلاتی را به وجود می آورد که دودش به چشم همه ی افراد جامعه می رود.
حرکت شایسته ای که اخیرا افراد فامیل ما به راه انداخته اند بسیار ستودنی و قابل تقدیره، ماهی یک شب همه کنار هم جمع می شویم و ضمن اینکه از احوال همدیگر مطلع شده، مطالب آموزنده ای در این مجالس مطرح می شود که برای همه مفید است.
در ضمن همین اجتماع صندوقی قرض الحسنه دایر کرده که هر فرد ماهیانه مبلغی ناچیز به صندوق واریز می کند که قرار است اگر کسی نیازی پیدا کرد وامی به فرد نیازمند تعلق بگیرد، نیز زمانی که مبلغ صندوق بالاتر رفت در جهت تحصیلات جوانان قوم و یا ازدواجشان کمکهایی در نظر گرفته شود.
این حرکت شایسته را ارج می نهم و آرزو دارم استمرار یابد و دیگر طایفه ها هم چنین گامهایی بردارند.

علیرضا دانش بازدید : 0 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)

جمع شدن تلی از زباله های شهری وسوزاندن آن دراطراف  محوطه دانشگاه ولایت  باعث نگرانی دانشجویان ،اعضا هیات علمی وکارکنان این  دانشگاه و شهروندان شده است

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه ولایت دراطراف دانشگاه ولایت انواع زباله های خانگی و صنعتی به صورت غیر اصولی و غیر بهداشتی به جای دفن و پسماند کردن سوزانده می شود .که این سوزاندن زباله ها در فضای آزاد،  باعث ایجاد ً دود مسموم ، بد بو و خفه کننده درمحیط دانشگاه می شود  بطوریکه برای ساعت ها هوای کل این منطقه آلوده و بد بو می شود.عده ای از دانشجویان بامراجعه به اموردانشجویی دانشگاه با اشاره به اینکه ساعت ها تحمل بوی دود زباله درحالیکه هیچ راه گریزی هم ندارید عذاب رنج آوری است اظهار داشتند :  دود زباله  مانند دود چوب یا هیزم نیست ، بلکه علاوه بر بوی خفه کننده، حاوی مواد خطرناک سمی و شیمیایی است که ریه ها را مسموم می کند و به بدن آسیب می رساند و چشم ها را می سوزاند. به گفته مسوولین اموردانشجویی دانشگاه : اکثر مواقع بعدازظهرها و یا شب ها زباله ها را می سوزانند و دود ناشی از آن سراسر شب تا فردای آن روز هوا را بد بو و ناپاک و زجرآور می کند .

گفتنی است بارها ازسوی مسوولین دانشگاه درخصوص امتناع ازاین اقدام مکاتباتی با شهرداری ومحیط زیست صورت گرفته است که متاسفانه هیچ اقدامی دراین خصوص از سوی مسئولین ذیربط صورت نگرفته است

 

علیرضا دانش بازدید : 0 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)
n00053831-bامروز صبح عامل انتحاری هنگام ورود به ستاد فرماندهی انتظامی چابهار توسط سرباز وظیفه ناجا به هلاکت رسید.

به گزارش زاهدان نیوز به نقل از عصر هامون ؛ صبح امروز عامل انتحاری قصد ورود به ناحیه انتظامی شهرستان چابهار را داشت که با هوشیاری نیرو های انتظامی قبل از انجام اقدام کور به هلاکت رسید.
یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار عصر هامون اظهار داشت: عامل انتحاری موفق به انفجار کمربند انتحاری خویش نشد و نارنجک همراه وی سبب زخمی شدن یکی از سربازان نیروی انتظامی گردید.

 

علیرضا دانش بازدید : 0 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)

آینه سان / حبیب الله رضائیان یكی از آفت هایی كه مردم شهر و روستاهای نیكشهر به آن دچار هستند تخریب شخصیت افراد از طریق شكایت نامحسوس می باشد. عریضه نویسی تخریبی برای حذف و یا متوقف كردن افراد موفق ، به روشی برای آرامش و دل خنك شدن افراد بددل ، حسود، كینه ورز و سودجو تبدیل شده است. بعضی ها برای سبقت گرفتن از رقیب سیاسی و یا كاری خود كه حتی شاید در محل كار هم اتاق باشند دست به این عمل كثیف می زنند. خیلی بخاطر بدست آوردن پست و منصب خاصی و اینكه شخص دیگری از آنها سبقت نگیرد اینقدر بر علیه او می نویسند و تحویل مراجع مختلف می دهند كه به قول معروف كامیون هم نمیتواند پرونده اش را حمل كند. بسیاری از مطالب كه در این شكایات توسط افراد ضعیف و ناتوان نوشته میشود واقعیت ندارد اما به فرض كه بعضی از مطالب درست باشد چه لزومی دارد كه عیب های همشهری و برادر خود را فاش و هویدا كند. هدف اصلی و اساسی در تخریب شخصیت و چهره اجتماعی ، سیاسی و اداری افراد تسخیر افكار عمومی و تغییر در نگرش و رفتار مخاطبان و مسموم كردن ذهن مسئولین است كه در نتیجه موجب تردید در تصمیم و سدكردن راه افراد می شود. اما نكته مهمتر اینكه در خیلی از موارد مسئولین این تهمت ها را ملاك عمل قرار می دهند. مسائل اینچنینی در همه جا ممكن است اتفاق بیفتد اما متاسفانه شهرستان نیكشهر در اینگونه مسائل جزء صدرنشینان استان و حتی شاید كشور باشد به قول یكی از دوستان ، بازرسی یكی از ادارات كل استان هم به این موضوع اشاره داشته كه نیكشهر و جالق بیشترین شكایات مردمی علیه همدیگر را دارند.

      بیشتر تخریب ها در شهرستان نیكشهر به روش های برجسته سازی نقاط ضعف، جرم سازی ، مدرك سازی و دشمن سازی انجام می گیرد. با نامه نگاری و عریضه نویسی های تخریبی نقاط ضعف شخص را آنچنان برجسته می كنند و از كاه كوه می سازند. اما در بعضی اوقات كه این افراد ضعیف هیچگونه ضعفی در طرف مقابل خویش مشاهده نمی كنند برای او مدرك سازی می كنند. و در خیلی از موارد برای شخص دشمن سازی می كنند. دشمن سازی بیشتر بصورت گفتاری صورت می گیرد كه فرد ضعیف و بیمار در اجتماعات مختلف سعی در دشمن كردن مخاطبین با شخص غایب دارند كه مسئله دشمن سازی بحث مفصلی است كه نیاز به پردازش مجزا دارد.بسیار جای تاسف است که برخی از مردم نیکشهر با وجود فرهنگ موجود و رشد سریع علم و سواد و پیشرفت در عرصه های مختلف دچار این بیماری بسیار خطرناک شده اند.

      كسانی كه دست به تخریب دیگران می زنند اول خودشان را تخریب می كنند چون با این كار  تمركزی برای انجام كار مفید و پیشرفت ندارند و به جای اینكه خودشان به فكر حركت به جلو باشند فكر وذكرشان تله گذاشتن برای دیگران است.واگر همین افراد این توان و انرژیشان را صرف کارهای محوله خویش نمایند قطعا به مدارج بالا می رسند اما این بیماری به جانشان افتاده و توان فکر مثبت را از آن ها گرفته است و باید تلنگری به آنان زد که راه را گم کرده اید.  نباید فراموش كنیم سلاح افراد كوچك ، استفاده از اعمال  وكلمات زشت است و انسان نباید تن به این پستی بدهد. آسیب رساندن و تخریب دیگران نه اینكه هیچ دستاوردی ندارد بلكه از گناهان كبیره است و بازگرداندن و سامان بخشیدن به آبروی رفته مومن، زمانبر و گاه محال است. اسلام برای آبروی دیگران ارزش زیادی قائل شده است تا جایی كه  پیامبر اسلام حرمت مومن را از حرمت خانه خدا (كعبه) بالاتر می داند.

    زیباتر از همه آن است كه به خودمان ثابت كنیم فردی صبور و منطقی هستیم و اوضاع را در هر شرایطی به بهترین روش كنترل می كنیم تا به اهداف مثبت خود برسیم ما باید در ذهن خود حك كنیم كه مشكلاتی كه با خشونت و تخریب به سختی حل می شوند با مهربانی به راحتی محو می شوند.

علیرضا دانش بازدید : 0 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

مشکل کمبود آب شرب مردم بخش فنوج از طریق

جلگه چاه هاشم در برطرف خواهد شد

 


استاندار دیروز در سفر به بخش فنوج و در جمع مردم این بخش گفت: مشکل کمبود آب شرب مردم بخش فنوج از طریق آب از جلگه چاه هاشم در آینده ای نزدیک برطرف خواهد شد

آقای نارویی با اشاره به اینکه با پی گیری هایی صورت گرفته بزودی

علیرضا دانش بازدید : 0 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)
استاندار سیستان و بلوچستان:

 بزودی چانف مرکز بخش آهوران نیکشهر دارای شهرداری می شود

 

استاندار سیستان و بلوچستان در جمع مردم چانف مرکز بخش آهوران از توابع شهرستان نیکشهر در جنوب این استان به مردم وعده داد: بزودی چانف مرکز بخش آهوران به شهر ارتقاء می یابد و شهرداری آن نیز راه اندازی خواهد شد.
ˈحاتم ناروئیˈ که عصر سه شنبه به همراه جمعی از مسوولان استانی و محلی وارد بخش آهوران شد در مسجد جامع چانف طی سخنانی در جمع مردم گفت: کاستیها و مشکلاتی در این منطقه وجود دارد که پس از بررسی های لازم خواسته های بحق مردم را جامه عمل خواهیم پوشاند.

علیرضا دانش بازدید : 0 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

آب شیرین برای اهالی نیکشهر آنقدر ارزشمند است که به عنوان پذیرایی از مهمان، ابتدا یک لیوان آب شیرین مقابلش می‌گذارند؛ مردم این مناطق مهمان‌نواز هستند؛ اگر چه شما را نشناسند.

به گزارش فارس، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران قرار دارد؛ وسعت آن ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع بوده و بیش از ۱۱ درصد از وسعت کل کشور را در بر می‌گیرد؛ این استان از شمال به خراسان جنوبی، از غرب به استان هرمزگان و کرمان، از جنوب به دریای عمان و از شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان محدود است؛ شهر‌ستان‌های زابل، زاهدان، خاش، سراوان، سرباز، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار در این استان واقع است.ab1

علیرضا دانش بازدید : 1 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

  محمد سعید اربابی عصر روز پنجشنبه (سیزده تیر ۹۲) با حضور در بخش فنوج و در جمع مردم شریف این بخش در مسجد جامع به بیان مسائل مختلف حوزه انتخابیه در رابطه با اقدامات نظام جمهوری اسلامی در مناطق محروم پرداختند و از حماسه سیاسی مردم در انتخابات تقدیر نمودند و خواستار تلاش مسئولین امر در خلق حماسه اقتصادی شدند و با توجه به مشکلات بخش اقتصادی و نارسایی های موجود ضرورت دارد در این خصوص چاره اندیشی شود. اربابی در ادامه از اقدام دولت در ارتقای بخش فنوج به شهرستان تشکر نمودند و از پیگیریهای استانداری محترم و مسئولان وزارت کشور و هیئت دولت تقدیر کردند و از حضور مردم فنوج در همه صحنه های انقلاب تشکر کردند. 

علیرضا دانش بازدید : 10 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که با نیروی خامه و قلم انسانها را با علم و دانش آشنا ساخت و درود خداوند بر پیامبرش که عالم و معلم جامعه بشریت است.سلام و درود میفرستم به روح ملکوتی معمار کبیر انقلاب ، شهدای اسلام و شهدای انقلاب.آرزوی توفیق الهی همراه با طول عمر باعزت دارم برای مقام معظم رهبری و خدمتگذاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی.

علیرضا دانش بازدید : 10 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

پس از سیستان و بلوچستان، یک ژنرال بلوچ به سمت فرماندار هلمند افغانستان منصوب شد

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، گلاب منگال والی پیشین استان هلمند را در هفته گذشته از سمت خود برکنار و ژنرال نعیم بلوچ را جایگزین وی کرد.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 33
  • بازدید کلی : 199